Sidor

lördag 22 juni 2013

Dag 53 Laduskäret- Högskäret 48 km

Regnet föll även i morse. När jag låg och åt frukost i tältet så dundrade åskan till. Först blev jag trött på vädret men kom snabbt på att eftersom jag inte paddlar i åska så förlängs ju frukosten. Jag tog ytterliggare en macka och gjorde mig en andra kopp kaffe. När åskan dragit förbi och regnet upphört paddlade jag iväg. När jag kom ut från min lilla vik upptäckte jag att det blåste ordentligt från SO. Stora vågor och jag hade fullt sjå med att hålla koll på dem. Mitt i alt rullar så dimman in. Eftersom jag inte har en möjlighet att släppa paddeln och titta på karta och ta ut kompasskurs så lägger jag mig några grader åt NO och kör sen öster om allt land jag stöter på. Plötsligt upptäcker jag att jag kommit in i ett väldigt grunt parti och de stora vågorna bryts snett bakom mig. Här måste jag ta mig ifrån! Mer än så hinner jag inte tänka förrän en brytande våg fångar upp mig och kajaken börjar gräva ner sig. Samtidigt dyker en stor sten upp sidan om mig och därifrån kommer en brytvåg som slår in i mig i sidan. Nu går det och he....e! Allt blir vitt och blött. Det tar en tiondels sekund innan jag förstår att kajaken faktiskt fortfarande befinner sig på rätt köl och jag sitter i den. Med raska paddeltag tar jag mig ut från grundet. Väl inne vid Ratan lättar så dimman och solen kommer fram. Har sen några paddeltimmar i solsken. Dock håller vågorna en sysselsatt. Tack vare vinden har jag kommit en bit så jag tar en tidig kväll. Sen morgon och tidig kväll. Det är lyx det...

1 kommentar:

  1. Var rädd om dig, nu när du är så nära målet! puss K

    Hej pappa! Det är lördag så därför äter vi godis just nu. Innan idag lekte vi med vattenballonger, kram Mira


    hej pappa min fotbollsskola har slutat och den sista dagen fick jag en tröja och en fotboll. I början av skolan fick jag en egen vattenflaska med mitt namn på! hälsningar Anton

    SvaraRadera