Sidor

onsdag 22 maj 2013

Dag 22 Vik- Tosteberga hamn 52 km

För att säkert hinna förbi Ravlunda skjutfält så lämnade jag och kajaken Vik kl 04.00. Det var mörkt i början så jag höll mig riktigt nära kusten. Jag hann gott och väl förbi skjutfältet innan de började skjuta kl 9. I Degeberga sommarby slog jag upp tältet och tog mig en förmiddagslur. När jag skulle ge mig iväg igen hade vinden ökat och vågorna slog in på stranden. Detta blir blött, tänkte jag. Det blev det också. Jag kommer i kajaken och precis när jag ska dra på kapellet så upptäcker jag att gpsen glidit ner. Så jag lyfter snabbt upp gpsen och tar återigen tag i kapellet. Under de två sekunder det tog för mig att ta upp gpsen så har kajaken hunnit vrida sig en aning. En våg kommer och vräker ner vatten i sittbrunnen. Jag sätter på kapellet och tar några paddeltag ut i lugnare vatten där jag kan pumpa bort det mesta. Så kom pumpen också till användning.
Dagens sjö var lite dryg då vågorna kom snett bakifrån. Sen fanns det ingen hamn eller liknande mellan Vik och Åhus som man kunde gå in och vila i. Det enda jag hittade var en åmynning som jag gick upp i och åt lunch. Efter lunch flöt allt på enligt planerna och jag gick långt ut vid Rinkaby skjutfält. Sitter nu i "kaffestugan" i Tosteberga hamn. Imorgon skall jag till Nogersund där det blir en inplanerad vilodag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar